چهلسالههای شایسته ثبتنام کنند
✍️ از اعتراضات ۹۸ و جانباختن صدها نفر، از اعتراضات آب در خوزستان و اصفهان در ۱۴۰۰، از خیزش اعتراضی پاییز ۱۴۰۱ و جانباختن بیش از هشتصد نفر، هنوز حکمرانی کشور نشانههای تغییر مثبتی برای درمان وضعیت به جامعه ارسال نکرده است.
✍️ حتی کثیری از دلسوزان آبادانی و آزادی کشور، این روزها تصور نمیکنند که قرار است در انتخابات مجلس در اسفند ۱۴۰۲ اتفاق مثبتی رخ دهد.
✍️ «خالصسازان» و خصوصا «جبهه پایداری» اتفاقا با میزان مشارکت زیر بیست درصد در تهران و چهل درصد در سطح کشور مشکلی ندارند. چون با مشارکت پایین مردم، بهتر و تضمینشدهتر از انتخابات ۱۳۹۸ میتوانند اکثریت مجلس را بدست بگیرند تا راحتتر بتوانند قوانینی مثل «طرح صیانت» را تصویب کنند و برای «خصولتیکردن» اموال عمومی نقشه بکشند و بوروکراسی ایران را بیشتر شخم بزنند.
✍️ با توجه به مضمون دو فراز فوق، حرف من در این نوشته چیست؟ حرف من این است «چهلسالههایی» که در کشور، اعم از زن و مرد، در خود مهارت و شایستگی در تدبیر امور کشور میبینند، برای انتخابات ثبتنام کنند.
✍️ این کار به معنای این نیست که شایستگان ثبتنام کرده اولا آنها تاکید صلاحیت میشوند ثانیا مشارکت مردم در انتخابات از پنجاه در صد بالاتر میرود و ثالثا حتی اگر آن شایستگان از مردم رای گرفتند حتما آنها میتوانند به نفع عامه مردم قانون تصویب کنند و گرفتار تیغ شورای نگهبان نشوند.
✍️ من که هماکنون بیش از شش ماه مانده به انتخابات، پاسخ مثبتی برای هیچکدام از سه سوال مذکور ندارم. برعکس حدس میزنم خالصسازان در انتخابات پیشرو تا میتوانند جلوی گشایشهای سیاسی و ایجاد امید در مردم را در انتخابات خواهند گرفت.
✍️ بنابراین، باز این سوال پیش میآید که چرا با توجه به اوضاع ناخشنودکننده فعلی من طرفدار ثبتنام شایستگان برای اعلام نامزدی مجلس بعدی هستم.
✍️ پاسخش این است که اولا این کار ضرر ندارد و کار غیر مدنی نیست و مردم نباید بخاطر این عمل هزینه بدهند. حتی کسی که ثبتنام کند و تاییدصلاحیت نشود از منتقد وضع جاری کشور که خارج نمیشود و توجیهگر وضع موجود نمیشود.
✍️ ثبتنامکردهها چه تایید بشوند و چه نشوند، نگران و منتقد وضع موجود بوده ودهستند. ثانیا حتی ممکن است اوضاع کشور از حیث گرانیها، مشکلات سوخت، آب، برق، گاز و تهدیدات بینالمللی در ماههای آینده بیشتر شود. باز همین وضعیت بدتر، نگرانی دلسوزان ثبتنام کرده را بیشتر میکند و عمل ثبت نامی آنها را منتفی نمیکند.
✍️ ثالثا، یک احتمال ضعیف هست که بخشی از عقلا در اداره کشور سیاست انقباضی و بسته سال ۹۸ و ۱۴۰۰ را دوباره تکرار نکنند. در چنین حالتی عدهای از نامزدهای شایسته باشند تا چهل پنجاه در صدی از مردم که احتمالا در انتخابات شرکت میکنند بتوانند به آنها رای دهند.
✍️ حتی اگر «شایستههایی» که ثبتنام کردند از تیغ بیدریغ استصواب گذشتند حداقل این خاصیت را دارد که در پیش وجدان خود آسودهاند که در پیگیری افزایش خیر عمومی کوتاهی نکردند. و مثل قبل از زمان ثبت نام به نقد عمل انحصارگرایانه خالصسازان ادامه میدهند.